06 15189636

Boleo

06-09-2019

Iedereen die googelt, heeft een probleem

 Trefwoorden: Google, webtekst

Elke keer als je googelt, ben je bezig een oplossing te vinden voor een probleem. Ook al denk je dat je helemaal geen probleem hebt. Je brein wil zo snel mogelijk een oplossing vinden. En daar ben je je lang niet altijd van bewust. In dit artikel geef ik je inzicht in ons zoekgedrag en hoe je daar met je website op in kunt spelen.

Leuk artikel?

Vind je dit een leuk, interessant artikel? Deel 'm dan op je eigen sociale media.

Met Google zoeken we een oplossing voor een probleem. En dat 'probleem' hoef je natuurlijk niet letterlijk als een probleem te ervaren. Het kan gaan om antwoord op een vraag, informatie over een specifiek onderwerp of het kiezen van een vakantiebestemming, een nieuwe TV of het willen zien van een film. Niet echt iets waarvan je zegt: "Wat een probleem", maar ons brein denkt daar toch anders over. Je probleem gaat namelijk over iets dat je nog niet hebt - bepaalde kennis, een product of ervaring - en je brein wil dat 'gemis' zo snel mogelijk oplossen.

Het zit nu eenmaal in de aard van de mens dat hij zijn behoefte wil bevredigen.Wat die behoefte ook is. Zolang dat niet gebeurt, is het voor ons brein een probleem. Voor een groot deel speelt zich dat af in je onderbewuste. Daarom was je eerste reactie op het begin van dit artikel waarschijnlijk: 'Ik heb helemaal geen probleem, ik wil alleen iets weten.'

Als je met deze kennis naar je website kijkt, dan gaat het er dus in de basis helemaal niet om wat je aanbiedt maar welk probleem je voor wie oplost. Een voorbeeld:

Stel je hebt een webshop en je verkoopt  boormachines. Die boormachines staan met fraaie beschrijvingen over toerental, bedieningsgemak e.d. op je website. Je kunt zelfs de verschillende types boormachines met elkaar vergelijken op producteigenschappen.
Ik ben een tamelijk onhandige klusser en ik wil graag een schilderij ophangen maar heb daar geen gereedschap voor. Ik wil dus een oplossing waarmee ik makkelijk en veilig dat schilderij kan ophangen. Ik zoek geen boormachine maar een oplossing. Dat zou ook een plakstrip of iets dergelijks kunnen zijn.

Je aanbod van boormachines wordt voor mij pas interessant als je me ervan weet te overtuigen dat boormachine X de ideale oplossing is. Omdat ik, zelfs als onhandige klusser, met boormachine X binnen een paar minuten, zonder de muur te beschadigen een gat heb geboord. En wat het toerental en andere producteigenschappen zijn, is op dat moment voor mij niet relevant. 
Maar voor hetzelfde geld kies ik voor de plakstrip omdat ik daar nog meer van ben overtuigd ben geraakt. Het gaat niet om het product, het gaat om de oplossing.

Als je een beetje rondkijkt op mijn site, dan zie je dat de rode draad is dat ik je kan helpen met je online succes. Ik bied een oplossing voor het probleem dat je hebt, bijvoorbeeld te weinig klanten. Dat ik dat doe met het schrijven van slimme teksten en maken van mooie websites, dat is mooi meegenomen. Als ik filmmaker zou zijn, dan zou ik je ervan proberen te overtuigen dat het maken van een documentaire je probleem van te weinig klanten, oplost. 

Met deze manier van kijken zul je wel scherpe keuzes moeten maken. Je kunt nu eenmaal niet de problemen van iedereen oplossen. Vraag je zelf steeds af welk probleem voor wie je oplost met jouw product of dienst. En vertaal dat vervolgens naar pakkende teksten en afbeeldingen. 
Je krijgt daardoor misschien niet meer bezoekers op je website maar wel de juiste. Namelijk de mensen die er al bijna van overtuigd zijn dat jij de oplossing hebt voor hun probleem.