06 15189636

Boleo

30-09-2019

Hoe lang gaat je website mee?

 Trefwoorden: website

Net als al je andere spullen, heeft ook je website niet het eeuwige leven. Je website heeft aandacht en onderhoud nodig. En er komt een moment dat je beter je website kunt vervangen. In dit artikel lees je wanneer het zo ver is.

Leuk artikel?

Vind je dit een leuk, interessant artikel? Deel 'm dan op je eigen sociale media.

Onlangs kwam ik een ondernemer tegen die een beetje mopperde over zijn website. HIj had 'm al een jaar of vijf maar klanten kreeg hij er niet mee. Al snel bleek dat hij na de oplevering van de website er nauwelijks meer naar had omgekeken. 
Gek eigenlijk. Hij koopt wel elke twee jaar een nieuwe telefoon omdat hij bij de tijd wil blijven. De auto krijgt regelmatig een onderhoudsbeurt want die is onmisbaar voor zijn werk en ook de laptop wordt eens in de 4 jaar vervangen voor een snellere en betere versie. Maar van zijn website verwacht hij dat het een eenmalige investering is die zichzelf op miraculeuze wijze automatisch terugverdient.

En hij is niet de enige ondernemer die er zo over denkt. Ik zie regelmatig websites waar in jaren nog geen letter is veranderd. Dan is het toch een beetje of je vandaag een krant uit 2016 leest. 
Bijhouden van je site, regelmatig nieuwe content toevoegen, zorgen dat hij - ook technisch - up-to-date is, is echt een must. Je bezoekers verwachten niet anders en ook voor je ranking bij Google is het belangrijk. Een website waar geen leven in zit of technisch niet up-to-date, zakt al snel naar de kelder van de zoekresultaten.

Wanneer is je site aan vervanging toe?

Er zijn een aantal aspecten waar je in ieder geval op moet letten. Beantwoord je één of meer vragen met 'nee', dan is het hoog tijd voor actie. 

  1. Is je website mobielvriendelijk?
    Kun je je je website op een telefoon bekijken en bedienen zonder dat je hoeft in te zoomen of andere kunstgrepen uit te halen? Google heeft een handige tool waarop je je eigen website kunt testen. 
  2. Is je website beveiligd?
    Zie je in de browserbalk voor het internetadres 'Niet beveiligd' staan? Dan heb je nog geen beveiligde website. Voor deze beveiliging heb je een SSL-certificaat nodig die je bij je webhost aanvraagt. Een beveiligde website herken je aan een slotje in de browserbalk of dat het internetadres begint met https.
  3. Heeft je website een snelle laadtijd?
    Duurt het lang voordat voordat je website is geladen? Grote kans dat je bezoeker dan al weg is voordat hij überhaupt je site ziet. Snelle laadtijd is daarom heel belangrijk. Ook hiervoor heeft Google een handig hulpmiddel waarmee je de snelheid kunt testen. 
  4. Past je website, qua structuur, lay-out, tekst en afbeeldingen nog wel 100% bij je bedrijf?
    Je klanten veranderen, de markt waarin je actief bent, verandert. Jij en je bedrijf veranderen. Maar is je website ook meegegaan in die ontwikkelingen? Zo niet, dan is er werk aan de winkel.  
  5. Krijg je voldoende bezoekers en interactie op je website?
    Heb je inzage in je verkeer op je website met Google Analytics? Die tool heb je wel nodig om structureel je website te kunnen verbeteren. 
    Tegenvallend bezoek kan heel veel oorzaken hebben. Technische staat van je website, structuur, niet de juiste zoektermen verwerkt of op een verkeerde manier. Kortom, bij weinig bezoekers of interactie heb je een hoop uit te zoeken.

Naast deze aspecten, heb je natuurlijk ook nog je veranderende smaak en trends. Wat we een paar jaar geleden mooi vonden op een site, dat vinden we nu niet meer zo bijzonder of zelfs achterhaald.
Gelukkig kun je met een systeem als MODX relatief makkelijk (dus tegen weinig kosten) je lay-out en andere elementen laten aanpassen. Daardoor gaat je website een stuk langer mee.